Thursday, February 26, 2015

Make up dan perempuan

morning peeps..

hari ni masuk office awal sebab orang yang pegang kunci datang awal..hee..first of all,nak ucap happy birthday kepada james dan oliver phelps. the true prankster in Harry Potter.i love you twins. ok, back to point. sejak kebelakangan ni aku selalu re-read blog abg K. dan aku perasan yang abang K selalu ulang dan tekankan pasal awek yg make up tak cun, Lisa Surihani jangan make up, jangan jadi manusia bertopengkan tepung, etc..Heh..so, aku sebagai seorang perempuan, nak mengenengahkan(aicewahh) topik ni..


sebagai seorang perempuan, aku akui, makeup dan perempuan ni memang tak dapat di pisahkan. umpama isi dengan kuku, aur dengan tebing, kacang dan kulit,(eh)..tapi tu yang perempuan lain kata la..macam mana pulak dengan pendapat aku?

aku ada sorang kawan ni, dia dan make up memang tak dapat di pisahkan. even kalau dah lewat ke kelas pun, dia still akan put on some make up. bila tanya dia, dia akan cakap yang muka dia akan nampak pucat kalau tak make up. well, i bet korang pun mesti pernah dengar joke ni kan..

"How are you?you look sick.."
"Nope..i'm just ugly"


memang untuk sesetengah perempuan, diorang akan nampak tak sihat, lesu dan tak bermaya kalau tak make up. tapi, kalau that girl memang hari-hari dia tak make up, sejak kau mula-mula kenal dia lagi, dia memang tak sentuh barang-barang make up ni, aku rasa pompuan tu takkan nampak macam tu. take me for example.ahah. ehh..betul la..aku mana main makeup2 ni..kalau ada special occasion je..hehe..

apa definisi make up yang sebenarnya?

ini bukanlah the real definition..tapi kamus shue is je la..bagi aku make up ni consist of


foundation= berfungsi menyamakan ton warna kulit dan menutup segala jerawat dan parut jerawat di wajah..(wajah tuu..)kadang-kadang foundation juga berfungsi untuk membentuk wajah si pemakai. pernah tengok asian yang tanpa make up muka dia macam tembam, tapi bila make up, muka dia tirus elok je...pernah??tu dia buat pakai foundation la..

face powder=senang cakap bedak la..foundation ni sifat dia melekit. so, face powder ni akan counter balik. depends la orang tu nak pakai compact powder ke, baby powder ke, sama je..

eyeliner=yang ni paling basic ahh..kalau yang tak make up tu, dia akan guna ni je..untuk menampakkan mata lagi besar. selalu mesti akan melentik naik sikit. tapi, aku penah try la benda alah ni kan..memang ketara la perbezaaan mata aku. mata nampak segar sikit. tapi, for me la,,tak payah pakai dah eye liner tu semua..mata dah memang cantik kan..heh..tapi, hari tu kawan aku si sharifah ada share some info kat moment dia..pasal pemakaian eyeliner yang menyerupai firaun. actually, aku dah lama sedar benda ni. tapi dah ramai sangat kawan aku pakai kan, takkan aku nak pegi tegur kut. mesti diorang ingat aku jeles..cheh..

eye shadow=aku pun tak tau sangat fungsi dia apa..tapi dia banyak menyerlahkan mata la..nampak lagi menarik. kalau aku, aku suka pakai kaler seakan kaler kulit. macam nora danish gittew..ehem..

maskara=aku bet semua dah tau kot fungsi maskara ni..untuk nampakkan kesan panjang dan lentik..tapi aku tak pakai..nanti terlebih panjang pulak..bahaya..well, as i said before, mata aku dah cantik natural..

bagi aku la kan, aku tak minat sangat dengan solekan mata ni..sebab habit aku, aku suka tenyeh2 mata sampai berair. pastu, kalau menguap, memang konfem berair la mata..so, aku tak nak la end up dengan mata panda pulak kan..

blusher=pemerah pipi..seperti namanya, pemerah pipi ni memang untuk memerahkan pipi..erk..benda ni yang selalu orang silap pakai..tu yang jadi badut..hihi..

lipstick=benda ni aku pun pakai..sebab seriously muka aku nampak totally macam orang sakit kalau tak pakai lipstick. tapi aku prefer yang collagen. ikut warna darah..tahan lama..and tak melekat kat gelas or straw bila kita minum.


benda-benda kat atas ni kira basic la bagi aku..kalau nak lagi fake, boleh pakai contact lens kaler biru, grey, coklat..tapi aku pernah nampak sorang blogger ni..dia punya banner gambar dia tak pakai lens. bawah tu gambar dia lagi pakai lens..gambar ori tu serius ahh nampak makcik2..yang bawah tu comel je..reaksi aku, kalau kau nak pakai lens, jangan upload gamba ori kat situ..haha..ok ok..sorry..better tak payah la pakai lens..tak elok la untuk mata.bak kata abang K, "awek spectacle cute what.." aku pernah gak teringin nak pakai lens..tapi di sebabkan mata aku dah memang kaler coklat (ehem)..aku batalkan hasrat aku tu..

aku pernah ambik satu subjek ni..memang lecturer yang ajar tu menggalakkan pelajar perempuan make up kalau ada presentation ke apa..markah lebih katanya..so, start situ la aku belajar nak put on make up..habis presentation, shooting sakan la..group kitorang kalau shooting, mengalahkan model..ahaks..tapi honestly aku cakap, muka aku tak elok pakai make up..gambar aku yang close up, memang buruk..berdebu je aku tengok..aku memang tak suka ah nak edit-edit gambar ni..so, aku tak upload pun gambar close up tu..

nasihat aku untuk girl, nak make up tu boleh..tapi cukup la sekadar nak mengelak kan muka korang nampak lesu..tepek krim, face powder (seeloknya baby powder) and put on some light color of gincu dah la..tak payah la sampai merubah wajah asal kan..lagipun, nanti time kerja, korang kena gak make up..as a professionality la..bukan make up macam nak pegi shooting..

okay..akhir kata..kalau yang terbaca blog ni,,ehem..terima kasih..btw..korang search apa kat google, sampai jumpa blog ni ha??

No comments:

Post a Comment