Thursday, August 4, 2022

After birth

last post aku sebelum bersalin. alhamdulillah sekarang dah selamat bersalin. anak pun dh 4 bulan hari ni... saja la nak cerita sikit pengalaman bersalin sampai la habis pantang.. so,aku dinasihatkan bersalin pada 38 minggu. 2 Ramadhan,aku pun pi la serah diri... disebabkan tak sampai sebulan aku positive covid,jadi tak perlu buat rtk... terus induce. alhamdulillah kali ni progress semakin laju. dalam masa sejam dh ada contraction. pukul 11 pg induce,9 malam dah pun bersalin. sakit less than 12 hours la kiranya. bersalin pun baby ok keluar2 elok je menangis..cuma ikut procedure kena tahan nicu semalam... esoknya boleh discharge sekali dengan aku.. lepas tu start la rutin check kuning hari-hari.. nak dijadikan cerita si adik ni rupanya prolonged jaundice .cukup 14 hari,kuning tetap tinggi..jadi ambik darah dengan sample air kencing. maka,rehatla sebulan kat rumah.. so,aku pun teruskan la breastfeed dia..sikecik ni takmau botol .nak direct je... breastfeeding journey awal2 pantang sangat menyakitkan ye. sebab ni first experience walaupun anak kedua. sakit sampai menangis-nangis . hari2 google cara nak latch supaya tak sakit. hampir jadi EP mom. tapi nasib baik tak berjaya. baby cukup sebulan,sakit pun dah kurang,diuji pulak dengan post partum hives. gatal di bahagian badan tertentu. time anak menyusu,time malam nak tido, tengah panas merenyam je rasa badan. siap naik rashes lagi. berlarutan sampai baby 3 bulan lebih. sekarang alhamdulillah hilang sendiri. hah tu jelah...sikecik ni ajak tidoq pulak...nyaring suara dia bila mengantuk...nanti aku cerita pasal bisnes dropship aku pulak...ok babai

No comments:

Post a Comment