Monday, May 26, 2014

5 tahun 5 bulan, rooftop rant & anthem book review

"Bila kita buat benda yang kita suka,sakit pun kita buat tak endah. Pernah bincang dengan kay benda ni waktu lepas balik dari kem dekat sedim. Waktu tu kaki aku luka-luka kena batu waktu mandi sungai."

"Menangis sambil baca karya Hlovate. Itu normal. Sebab karya dia possible to happen in real life."

"Hal ehwal agama,tazkirah ringkas, bukannya cakap dekat masjid ja..time lepak-lepak kat kedai makan, tengah mancing pun boleh cakap."

"Nak tarik hati seseorang tu bukan hanya dengan perkataan,tapi dengan perbuatan."

"Aku tak nak orang tengok aku dari luaran, orang terus judge aku yang aku ni budak baik. Aku nak orang terkejut bila tengok orang macam aku boleh buat benda baik."

"Kawan tu bukan di mulakan dengan “saya nak berkawan dengan awak”. Kawan masuk ke dalam hidup kita tanpa di sedari."

"The word ‘jaga’ is deep. I want to hear that word."

"Terima aku dulu dan sekarang, dan aku akan terima kau seadanya."

"Sweet in the end."

Antara yang terlintas di hati.

Trilogy
1. 5 tahun 5 bulan : Johanna & Along Afiq
2. Rooftop rant : Trisy & Jade
3. Anthem : Dash & Badlee

Along with Hang Jebat dan Hang Lekiu sebagai penambah perisa, pelengkap cerita.

Trilogy...aku tak sedar pun yang novel ni merupakan trilogy. Aku start baca 5 tahun 5 bulan. Mengisahkan tentang Johanna ,seorang pembantu rumah educated, bakal doctor di rumah along afiq. Kisah hidup diorang dari mula kenal sampai diorang kahwin. Sweet sweet pisang gitu. Lepas tu aku baca anthem. Kisah mengenai budak nomad bernama dash. Kena hantar balik Malaysia dan di pertemukan dengan badlee yang kejam macam hitler dan akhirnya menjadi suami isteri. Last sekali aku baru habis baca buku rooftop rant. Kisah trisy, seorang budak yang rebel, yang ada konflik keluarga, yang selalu ponteng tuisyen dan akhirnya di pertemukan dengan jade di atas bumbung wisma topaz tempat dia melepak bila ponteng.
Di dalam 5 tahun 5 bulan, hang jebat sebagai penambah perisa, a best friend to the Johanna sewaktu along tak da depan mata. Tapi along tetap di hati lah kan. Sebab dia jenis sarkastik sweet. Dalam rooftop rant, lekiu adik jebat cuba kejar trisy, tapi sampai ke sudah kena reject sebab masa lalu trisy yang tidak membenarkan hati nya terbuka untuk sesiapun. Tapi siapa sangka kawan baiknya sendiri yang tak pernah try nak ber sweet2 dengannya yang jadi suami in the end of the story. Johanna pun ada dalam rooftop rant. Orang yang tolong sampaikan hajat lekiu kepada trisy. So do hang jebat. Dalam anthem, seorang dash yang kena pos balik Malaysia sebab kena spike kat party. Masuk brass band di bawah jagaan badlee hitler. Sambung belajar dekat Aberdeen dan jadi junior si hitler. Nak pulak parent diorang kawan baik. Si dash di pertemukan dengan trisy di Aberdeen. Trisy yang menjadi kakak yang selalu mengingatkannya tentang soal agama, life. Dash ni pulak sepupu kepada hang jebat lima bersaudara. Dan akhirnya diorang pun jadi suami isteri.
Johanna dan along bermula sebagai abang dan adik. Trisy dan jade bermula sebagai kawan baik. Dan dash dan badlee bermula sebagai senior junior. Setiap novel hlovate ada terselit tazkirah di dalamnya. Ada pengisian yang menyentuh hati pembaca. Yang membuatkan pembaca terasa yang all the story adalah di ambil dari real life story orang lain yakni diri hlovate sendiri. Novel hlovate tak macam novel cinta yang lain. Yang watak hero dan heroin nya di paksa berkahwin dan kemudian bahagia di akhir cerita. Novel hlovate watak hero dan heroin akan berkahwin di epilog. So, no babak2 yang sweet. Banyak babak sedih je..tapi best bagi aku. Tapi novel ni tak sesuai untuk makcik makcik yang tak tau bahasa inggeris dan tak dengar lagu Metallica atau yang seumpama dengannya. So,memang tak sesuai untuk mak2 lah ni.
Kebanyakan novel hlovate meletakkan watak perempuan sebagai watak utama. Tetapi hlovate membuat satu kelainan dengan meletakkan watak lelaki di dalam sebuah novel yang bertajuk contengan jalanan. Novel yang aku tak pernah jemu baca. Yang buat mata aku pedih berair bila baca. Yang buat aku rasa nak buat sambungan novel tu. Yang aku dah pun buat book review kat blog ni dulu. Jalan cerita hlovate lebih kurang je. Mesti ada babak dekat oversea. Wajib ada. Macam cerita aa+bb dulu. Cerita trilogy ni, dan cerita contengan jalanan. Cuma cerpen Schubert serenade je kot yang takda babak oversea. Rasanya la. Okeh...tu je book review aku. Book review untuk 3 cerita sekaligus yaitu 5 tahun 5 bulan, rooftop rant dan anthem.

No comments:

Post a Comment